Czy nauka matematyki może być ciekawa?
2013-02-25 14:14:40 | OpoleOpracowanie innowacyjnego programu nauczania matematyki wśród uczniów wszystkich klas szkół gimnazjalnych – to wyzwanie, z którym zmierzy się PWSZ w Nysie. Działające przy uczelni Biuro Projektów rozpoczęło właśnie realizację kolejnego programu pn. „Potęga ucznia”. Projekt ten zakłada opracowanie i wdrożenie na przykładzie Gimnazjum nr 1 w Nysie nowych narzędzi dydaktycznych ułatwiających prowadzenie zajęć z matematyki. Nowo tworzony program będzie oparty w dużej mierze na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), które na co dzień nie są wykorzystywane w procesie nauczania.
- Projekt „Potęga ucznia” zakłada zwiększenie zainteresowania uczniów matematyką, a co za tym idzie pozwoli na lepsze przygotowanie gimnazjalistów do wejścia w dorosłe życie i rozsądne podjecie decyzji co do wyboru kierunku dalszego kształcenia. Realizacja projektu i wprowadzenie modyfikacji w programach nauczania matematyki już w trzecim etapie kształcenia, czyli w szkołach gimnazjalnych, pozwoli zainteresować młodych ludzi i zachęcić ich do kontynuowania nauki na kierunkach technicznych lub ścisłych. Zainteresowany matematyką gimnazjalista chętniej podejmie dalszą naukę i będzie w przyszłości osiągał lepsze wyniki w szkole średniej a następnie na studiach – tłumaczy Danuta Seretna-Sałamaj, Koordynator Biura Projektów PWSZ w Nysie.
W celu osiągnięcia założonych w projekcie rezultatów opracowany zostanie program zawierający innowacyjne narzędzia dydaktyczne. Złożą się na nie m.in. scenariusze lekcji uwzględniające zastosowanie TIK. Ponadto w czasie lekcji wykorzystywany będzie program komputerowy typu CABRI, który stanowi nowoczesne narządzie nauczania matematyki. Realizatorzy projektu przewidują również wykorzystanie w procesie nauczania gier edukacyjnych, planszowych i komputerowych. Na przykład takich jak „Mistrz mnożenia”. Dodatkowo wykorzystane zostaną programy multimedialne dające niekonwencjonalny przekaz wiedzy z trójwymiarowymi animacjami, filmami oraz setkami interaktywnych ćwiczeń co sprawi, że niezbędna wiedza będzie przyswajana szybko i efektywnie.
- Proponowane zmiany w ramach programu nauczania matematyki pozwolą kształtować postawy matematyczne uczniów w praktyce. Oczywiście nasz projekt jest realizowany w oparciu o obowiązującą podstawę programową. Zawiera szczegółowe cele kształcenia zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej, opis założonych osiągnięć uczniów oraz metody sprawdzania tych osiągnięć, jak i propozycje kryteriów oceny – mówi Danuta Seretna-Sałamaj.
Realizacja projektu „Potęga ucznia” zakłada także wzbogacenie bazy dydaktycznej Gimnazjum nr 1 w Nysie. Szkoła zostanie wyposażona w dodatkowe pomoce naukowe i materiały do ćwiczeń. Program jest realizowany w Gimnazjum nr 1 w Nysie od lutego 2013 do lipca 2014 roku.
Dodajmy, że jest to kolejny program edukacyjny realizowany przez Biuro Projektów PWSZ w Nysie. Obecnie z powodzeniem realizowane są także projekty "Nyski Uniwersytet Dziecięcy" oraz "Zdaj maturę, rozwiń skrzydła". Przeczytaj więcej na temat projektów (http://www.pwsz.nysa.pl/?p=1&ak=1,2461,0)
www.pwsz.nysa.pl