Opis
Pod spodem kryje się inny dramat, świadectwo przerażającej martwicy świata, zdegradowanych ludzi, będących życiowymi, erotycznymi i emocjonalnymi kalekami. Demontaż rzeczywistości "małego dworku" odbywa się za sprawą Anastazji, która odeszła z powodu fundamentalnego braku, jakim był brak własnej tożsamości, z niezgody na bycie lalką albo żywym-trupem. W pewnym sensie Anastazja wraca w odwecie, żeby się dopełnić, upodmiotowić, i żeby uchronić przed podobnym losem własne córki. Jej widmowość staje się tym samym nową tożsamością, ustanawiającą reguły gry ze światem, którego powtórnie doświadcza. Obecność Anastazji narusza zatem porządek małego dworku, obnaża rządzące nim mechanizmy, demaskuje jego tajemnice. Przed ponownym odejściem, po śmierci dziewczynek i samobójstwie męża, Anastazja powie, że życie owładnęło nią jak nigdy dotąd.
Czym jest owo życie, któremu dała się owładnąć? A może to nie ona wraca, ale życie dało się przywołać, żeby mogła go dotknąć mocniej, przeżyć na nowo to, co już przeżyła, ale teraz świadomiej, inaczej. Może jej widmowość jest rodzajem zbroi, znakiem wewnętrznego wyzwolenia, przewartościowania wszystkiego i radykalnym rozliczeniem z przeszłością? "Ona jest duchem nieustępliwym" - pisze o Anastazji Łucja Iwanczewska - "duchem upierającym się przy swoim istnieniu i posiadającym siłę sprawczą. Anastazja ową siłę wykorzysta do przywrócenia sobie równowagi, do oswojenia własnego cierpienia, do przepracowania nieszczęścia i do dokonania wyboru. [...] Anastazja jest melancholiczką, która powraca po swoją resztę."
Reżyseria: Iga Gańczarczyk
Dramaturgia: Magda Stojowska
Scenografia: Robert Rumas
Kostiumy: Julia Kornacka
Choreografia: Dominika Knapik
Muzyka: Aleksandra Gryka
Obsada: Kornelia Angowska, Aleksandra Cwen, Zofia Bielewicz, Grażyna Rogowska, Jarosław Dziedzic, Leszek Malec, Michał Świtała, Grzegorz Minkiewicz